Afet
Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun Uygulama
Yönetmeliği, Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanarak, yürürlüğe
girdi.
Yönetmeliğe göre, Bakanlık, TOKİ
ve idarelerin dışında artık vatandaş da kendi iradesiyle taşınmazların
dönüşüm kapsamında yeni yerleşim alanı olarak değerlendirilmesi için
Bakanlığa talepte bulunabilecek. Vatandaşa ait mülkün rezerv alanı
olarak tespit edilmesi durumunda ise taşınmazın yüzde 25'i, Dönüşüm
Projeleri Özel Hesabı'na aktarılacak.
Bir
alanın riskli alan olarak tespiti için asgari 15 bin metrekare
büyüklüğünde olması şartı aranacak. Ancak Bakanlıkça uygulama bütünlüğü
bakımından gerekli görülmesi halinde parsel veya parsellerin büyüklüğüne
bakılmaksızın ve 15 bin metrekare şartı aranmaksızın riskli alan
tespiti yapılabilecek.
LABORATUVARLAR DA LİSANSLANDIRILACAK
Riskli
yapı tespiti için Bakanlık tarafından lisans verilen kurum ve
kuruluşlara, yapı denetimi sistemi içinde çalışan laboratuvarlar da
eklenecek.
Lisanslı kurum
ve kuruluşlarda riskli yapı tespitinde görev alacak mühendislerin,
Bakanlıkça veya Bakanlığın uygun gördüğü kurum ve kuruluşlarca açılacak
hizmet içi eğitim programlarına katılması zorunlu olacak.
Yetkilendirilen
kurum ve kuruluşlara Riskli Yapı Tespiti Belgesi verilecek. Riskli yapı
tespitlerinde, bu belgenin vatandaşa ibrazı zorunlu olacak. Böylece
kurum ya da kuruluşun yetkili olup olmadığına dair şüpheler
giderilecek.
TESPİT TALEPLERİ TAPU VE KİMLİK BELGESİYLE
Hak
sahipleri, riskli yapı tespitine ilişkin taleplerini tapu ve kimlik
belgelerinin fotokopisiyle yapacak. Güvenliğin artırılmasına yönelik
yapılan bu düzenlemeyle mal sahibinin haberi olmadan kimse binanın
riskli olup olmadığını sorgulayamayacak.
Riskli
yapı tespiti, Bakanlıkça süre verilerek maliklerden veya kanuni
temsilcilerinden istenebilecek. Verilen sürede yaptırılmadığı takdirde,
tespitler Bakanlıkça veya idarece yapılacak veya yaptırılacak. Bakanlık,
belirlediği alanlardaki riskli yapıların tespitini süre vererek,
idareden de isteyebilecek.
İtiraz
üzerine yeniden rapor tanzim edilmesi gereken haller ve raporun gerçeğe
aykırı düzenlendiğinin belirlenmesi hariç, her yapı için sadece bir
riskli yapı tespiti raporu düzenlenebilecek.
Lisanslandırılmış
kurum ve kuruluşlar riskli yapı tespit talebi üzerine o yapı hakkında
daha önce rapor düzenlenip düzenlenmediğini elektronik yazılım sistemi
üzerinden kontrol edecek.
RİSKLİ YAPILARIN YIKIMI İÇİN 60, 30 GÜN SÜRE
Tapu
kütüğüne riskli olarak kaydedilen taşınmazların sahiplerine, 60 günden
az olmamak üzere süre verilerek riskli yapıların yıktırılması istenecek.
Yapının
bu sürede sahiplerince yıktırılmaması durumunda, idari makamlarca
yıktırılacağı belirtilerek, 30 günden az olmamak üzere ek süre verilerek
tebligatta bulunulacak.
Riskli
yapının yine yıktırılmaması halinde, insan ve eşyadan tahliyesiyle
yıktırma işlemleriyle yıktırma masrafı öncelikle Dönüşüm Projeleri Özel
Hesabı'ndan karşılanmak üzere, mahalli idarelerin de iştirakiyle mülki
amirlerce yaptırılacak.
Süresini
aşan riskli yapıların yıktırılması, Bakanlıkça yazılı olarak idareye
bildirilecek. Buna rağmen yıktırılmadığı tespit edilen yapılar,
Bakanlıkça yıktırılacak.
Uygulamanın gerektirmesi halinde Bakanlık, tahliye ve yıktırma iş ile işlemlerini bizzat da yapabilecek.
Bakanlık
veya idarece yapılan yıktırmanın masrafları, ilgili tapu müdürlüğüne
bildirilecek. Tapu müdürlüğü, yıkılan binanın paydaşlarının tapu
kaydındaki arsa payları üzerine masraf tutarında müşterek ipotek
belirtmesinde bulunacak.
MÜSTAKİL İŞ YERİ YERİNE İŞ YERİ HİSSESİ DE VERİLEBİLECEK
Yönetmeliğe
göre, taşınmaz sahiplerine, öncelikle dönüşümün uygulanacağı alanlarda
yapılacak konut ve iş yerlerinden verilmek üzere sözleşme imzalanacak.
Uygulama alanındaki taşınmazın bedeli, hak sahibine verilecek konut veya
iş yerinin inşaat maliyet bedelinden düşülecek.
Taşınmaz sahiplerinden kendisine iş yeri verilecekler, müstakil iş yeri yerine iş yeri hissesi de alabilecek.
Bakanlık,
TOKİ, valilik ya da belediyelerin yapacağı projelerde vatandaş,
anlaşmaya bağlı olarak, yıkılacak taşınmazı karşılığında kat yerine
hasılattan pay da alabilecek.
RİSKLİ BİNASININ NASIL DEĞERLENDİRİLECEĞİNE VATANDAŞ KARAR VERECEK
Riskli alan ve yapılarda, öncelikle hak sahiplerince uygulama yapılması esas olacak.
Riskli
yapılarda, parsellerin birleştirilmesi, yeniden bina yaptırılması, kat
karşılığı, hasılat paylaşımı ve diğer usullerle yeniden
değerlendirilmesi konularında karar alınmak üzere yönetici, denetçi veya
kat sahiplerinin üçte birinin istemiyle noter vasıtasıyla yapılacak
tebligatla kat malikleri kurulu toplantıya çağrılacak.
Toplantıda,
bütün maliklerce oy birliğiyle anlaşma sağlanamazsa riskli yapının
değeri lisanslı değerleme kuruluşlarına tespit ettirilecek. Bu değer
gözetilerek oy birliğiyle anlaşmaya çalışılacak.
Yine
anlaşılamazsa, yapılacak uygulamaya, sahip oldukları hisseleri oranında
paydaşların en az üçte iki çoğunluğuyla karar verilecek. Bu karar
tutanağa bağlanarak, toplantıdaki bütün kat maliklerince imzalanacak.
Üzerlerindeki
yapıların tamamı riskli olan bir veya birleştirilmesi m ümkün birden
fazla parsel beraber değerlendirilebilecek. Bu alanlarda yürütülecek
uygulamaya, sahip oldukları hisseleri oranında proje paydaşlarının en az
üçte iki çoğunluğuyla karar verilecek. Böylece birkaç binanın bulunduğu
parseller birleştirilerek, daha geniş arazide daha büyük projeler
uygulamaya geçirilebilecek.
RİSKLİ ALANDAKİ RİSKSİZ UYGULAMA DIŞI TUTULABİLECEK
Riskli
alanlarda ise maliklerce yürütülecek uygulamalarda parsellerin
birleştirilmesi, yeniden bina yaptırılması, kat karşılığı, hasılat
paylaşımı ve diğer usullerle yeniden değerlendirilmesine, sahip
oldukları hisseleri oranında proje paydaşlarının en az üçte iki
çoğunluğuyla karar verilecek.
Riskli
alan veya riskli yapıların bulunduğu parselde risksiz yapı bulunması
halinde, bu yapı uygulama dışı tutulabilecek. Bu durumda binanın
bulunduğu alan ifraz edilebilecek. İfraz imkanı yoksa maliklerin
anlaşması halinde binanın halihazır durumu korunabilecek.
KİRA YARDIMI 18 AYI GEÇMEYECEK
Anlaşmayla
tahliye edilen uygulama alanındaki yapılarla bunun dışındaki riskli
yapıların sahiplerine, tahliyeden konut ve iş yerlerinin teslimine veya
ilgili kurumca belirlenecek tarihe kadar, mümkün olması halinde geçici
konut veya iş yeri tahsis edilecek.
Mümkün olmaması halinde ise Bakanlıkça kararlaştırılacak aylık kira yardımı yapılabilecek.
Kira
yardımı aylık 600 lirayı, yardım süresi ise 18 ayı geçmeyecek. Aylık
kira bedeli, her yıl Türkiye İstatistik Kurumu'nca yayımlanan Tüketici
Fiyatları Endeksi oranında güncellenecek.
Kira yardımının ilk 5 aylık kısmı, taşınma masrafları da dikkate alınarak peşin ödenebilecek.
KİRACILARA DEFATEN KİRA YARDIMI YAPILABİLECEK
Kiracı
veya sınırlı ayni hak sahibi olarak ikamet edenler veya iş yeri
işletenlere, Bakanlıkça belirlenecek oranda defaten kira yardımı
yapılabilecek.
Kanun
kapsamında kredi kullanacakların bankalardan alacağı kredilere, Bakanlar
Kurulu'nca belirlenen oranlarda Dönüşüm Projeleri Özel Hesabı'ndan
karşılanmak üzere faiz desteği verilebilecek.
Özel
Hesap'tan aynı kişiye hem kira yardımı hem faiz desteği yapılmayacak.
Kira yardımı alanlar faiz desteğinden, faiz desteğinden faydalananlar da
kira yardımından yararlanamayacak.
İlgili
kurumla anlaşma yapan taşınmaz malikleri, belirlenecek takvime göre 15
gün içinde, varsa su, elektrik, telefon, doğalgaz gibi hizmet ve emlak
vergisi gibi vergi borçlarını ödeyerek yapıyı boş teslim edecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder