Ulaştırma Denizcilik
ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, maliyeti yaklaşık 4.5 milyar
lirayı bulacak 3’üncü köprünün inşaat aşamasında 6–7 bin kişi, işletme
aşamasında 700-1000 kişi, yapım sürecinde de 50 bin kişi istihdam
edileceğini söyledi. Yıldırım, “Köprü, Ege ve Marmarayı entegre edecek”
dedi.
İstanbul Boğazı’na 3’üncü köprünün inşası için geri sayım
başladı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım,
maliyeti yaklaşık 4.5 milyar lirayı bulacak 3’üncü köprünün yapımını da
içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nin 2015 yılı sonunda hizmete
açılacağını söyledi. 10 yıl 2 ay 20 gün işletme ve yapım süresi ile
İçtaş İnşaat-Astaldi Ortak Girişim Grubu’na verilen köprü, ihale
sözleşmesi gereği 36 ayda tamamlanacak. Otoyol projesi, Binali
Yıldırım’ın ‘büyük sanat yapıları’ olarak tanımladığı, toplam uzunluğu
1875 metrelik asma köprü, 60 metre uzunluğundaki viyadükler ve toplam
uzunluğu 21 kilometre olan tünelleri kapsıyor. Güzergah üzerinde,
bağlantı yolları üzerindekiler de dahil 45 kavşak bulunuyor. Kuzey
Marmara Otoyolu Projesi’nin hayata geçirilmesiyle bütün bu
olumsuzlukların ortadan kalkacağını savunan Binali Yıldırım, projenin
hedeflerini anlattı.
50 bin kişi istihdam edilecek
İstanbul’daki
transit trafik yükünü hafifletmeyi amaçladıklarını belirten Binali
Yıldırım, şunları söyledi: “Araçların şehir içi trafiğine girmeden
erişim kontrollü, yüksek standartlı, kesintisiz, emniyetli ve konforlu
bir yol ile zamandan tasarruf ederek transit geçişini sağlamak
istiyoruz. Proje hayata geçtiğinde Avrupa- Asya arasında çok daha kısa
sürede geçiş imkanı olacak. Diğer ulaşım modları ile entegrasyon
sağlanıp, İstanbul şehir içi trafiğindeki yoğunluk azaltılacak. Köprü,
yapımı devam eden Gebze- İzmir Otoyolu ile Ege ve Marmara bölgesinin
entegrasyonu sağlayacak. Projenin inşaat aşamasında, yaklaşık 6–7 bin
kişi, işletme aşamasında yaklaşık 700–1000 kişi, yapım sürecinde de 50
bin kişi istihdam edilecek.”
İzmir’e kadar ulaşacak
Proje
kapsamında Gebze-Dilovası bölgesi TEM Otoyolu’ndan bir kavşakla
ayrılacağını söyleyen Bakan Yıldırım, şöyle konuştu: “İzmit Körfezi’nde
yapılacak asma köprü ile Hersek Burnu’na ulaşılacak. Otoyol Orhangazi ve
Gemlik yakınlarından geçip, Ovaakça Kavşağı ile Bursa Çevreyolu’na
bağlanacak. Otoyol daha sonra Karacabey Kavşağı’ndan başlayarak Uluabat
Gölü’nün doğusundan, Mustafakemalpaşa’nın güneyinden ve Susurluk’un
kuzeyinden geçerek Balıkesir’e ulaşacak. Balıkesir’in batısından güneye
yönelerek Savaştepe, Soma, Kırkağaç ilçelerinin yakınlarından geçip,
Turgutlu yakınlarında batıya yönelecek. İzmir-Uşak devlet yoluna parelel
olarak ilerleyip İzmir Çevreyolu üzerindeki Anadolu Lisesi Kavşağı’na
bağlanacak.”
Yakıt tasarrufu sağlayacak
Yıldırım,
şöyle devam etti: “377 kilometre otoyol ve 44 kilometre bağlantı yolu
olmak üzere toplam 421 kilometre uzunluğundaki proje kapsamında,
yaklaşık 3 kilometre uzunluğunda bir asma köprü, toplam 18 bin 212 metre
uzunluğunda 30 adet viyadük, toplam 7 bin 395 metre uzunluğunda 4 adet
tünel, 209 adet köprü, 18 adet gişe alanı, 5 adet Otoyol Bakım İşletme
Merkezi, 7 adet servis alanı ve 7 adet park alanı yer alacak. Proje
tamamlandığında İstanbul-İzmir arasındaki mesafe 140 kilometre kısalmış
olacak. 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresi 3.5-4 saate inecek. Proje
yılda 870 milyon TL’lik yakıt tasarrufu sağlayacak.”
İki katlı, demiryolu da geçiyor
İstanbul
ve Marmara Bölgesi’nin karayolu trafik yükünü azaltmayı hedefleyen
Üçüncü Köprü Projesi’ne, ilk projede olmayan demiryolu raylı sistemi de
eklendi. Projeye göre, üçüncü köprü iki katlı olacak. Üst katı karayolu
taşımacılığına ayrılan köprünün alt katından sadece demiryolu geçecek.
Bu demiryolu Edirne’den İzmit’e kadar hem şehirlerarası hem de şehir
içinde yolcu taşıyacak. Marmaray’la da entegre edilecek raylı sistemle,
Atatürk Havalimanı ile Sabiha Gökçen Havalimanı da birbirine bağlanacak.
İzmit Körfez’inden geçiş 35 dolar+KDV
Sözleşmesi
27 Eylül 2010 tarihinde imzalanan Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez
Geçişi Dahil) Otoyolu Projesinde 4 ayrı kesim halinde verilen trafik
garantisi ise şöyle: Gebze – Orhangazi kesimi için günde 40 bin,
Orhangazi – Bursa (Ovaakça Kavşağı) kesimi için 25 bin, Bursa (Karacabey
Kavşağı)-(Balıkesir – Edremit) ayrımı kesimi için 17 bin, Balıkesir –
Edremit ayrımı – İzmir kesimi için ise 23 bin otomobil. Trafik sayısının
garanti edilenin altında kalması halinde oluşacak gelir kaybı, gelir
kaybının olduğu yılı takip eden yılın nisan ayı içerisinde İdare
tarafından görevli şirkete ödenecek. Otomobil için geçiş ücreti, İzmit
Körfez Geçişi Köprüsü için KDV hariç 35 dolar, otoyol için KDV hariç
kilometre başına 0,050 dolar olarak belirlendi. İşin yapım süresi 7 yıl.
Ancak projenin tamamının 5 yılda bitirilip, işletmeye açılması
hedefleniyor. Otoyolun farklı kesimlerinin farklı zamanlarda açılması
imkanı da veriliyor.
Ekonomik kayıplara neden oluyor
Binali Yıldırım, trafik sorunun yol açtığı mevcut olumsuzlukları şöyle sıraladı:
Akaryakıt
tüketimine bağlı ekonomik kayıplar. Ulaşım alt yapısı yetersizliği
nedeniyle, taşıma kapasitesinin düşük verimle kullanılması.
İstanbul’un ulaşım alt yapısındaki yetersizlikler nedeni ile, sektörlerdeki kapasitenin yeterli seviyede kullanılamaması.
Boğaz
geçişlerindeki kapasite yetersizliği nedeniyle Erişme Kontrollu bir
yolda, sadece olağanüstü hallerde uygulanması gereken ilave şerit
çalışmalarının her gün yapılmasından dolayı, ilave işletme maliyeti
oluşturması.
Bakım ve onarım işlerinin trafik yoğunluğundan, belirli
gün ve kısıtlı zaman diliminde yapılması nedeniyle oluşan ilave bakım
maliyeti.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder